Hoppa till sidans innehåll

Tävlingsverksamhet


Ur protokoll
Ur protokoll 1926-06-28 hittar vi starten på UMK:s tävlingsverksamhet. Första tävlingen en OT-tävling för mc, på hela 135 km med 12 startande, hölls den 13 juni 1926.
Segrare blev Albert Johansson, 2) Karl Jonsson och 3) Birger Engström.
I augusti samma år var klubben redo för ytterligare en långtävling, 306 km, med vändpunkt i Kungsbacka.
7 startande varav 2 sidovagnar. Tävlingen vanns av Folke Nordlund (guldsmed hos Dahlgrens) och sidovagnar av Karl Johnsson.

Ett år senare var det åter dags för långlopp, då en tävling Vättern runt, som genomfördes med både solo och sidovagnscyklar på startlinjen.

Den 1 december 1929 anordnade klubben en tävlan Ulricehamn- Jönköping-Falköping- Borås-Ulricehamn med deltagare från Borås, Jönköping, Ätradalens Motorklubb, Falköping och Viskadalens Motorklubb.

Klubben deltog också i den av Alingsås Motorklubb anordnade tävlingen "Västergötland runt", vilken första gången gick år 1930.

Den 25 augusti 1935 deltog UMK med ett lag, två bilar och två motorcyklar, i den s.k. Västgötatävlingen med Göteborgs Motorförening som arrangör. Hela laget fullföljde tävlan och i motorcykelklassen belade Gustaf Andersson tredje plats.

 

Kråkeboloppen
Den första backtävlingen kördes den 26 september 1926, i Kråkebobacken, då i samarrangemang med Borås Motorklubb. Denna första tävling lockade ett stort antal startande, 44 mc och 18 bilar.
Backen mäter 800 meter med raksträckor och kurvor i lagom proportion. Under de åtta år som dessa tävlingar genomfördes kunde klubben räkna in ca 50.000 åskådare, som fick se många kända förare både i bil och mc-klasserna.
För solomotorcyklar innehar Thorsten Johansson, Nässjö, på en Huskvarna, backrekordet med tiden 25,6 sek. Sidovagn, Harald Carlborg, Alingsås, på en Harley Davidson 41,6 sek. och för bilar Åke Johansson, Göteborg, 42,4 sek. på en Bugatti.

Att klubben genomfört samtliga tävlingar på ett berömvärt sätt framgår av ett brev från ordföranden i Sveriges Motorfederation Axel Löfström, Malmö, som skriver:
"Brevskrivaren har de välarrangerade Kråkeboloppen i livligt minne från upprepade besök där, och såväl klubben som motorsporten är att lyckönska, om dessa kunna uppstå i samma glans som tidigare. Så skulle bli senare men i en annan backe.

 

Jordbanetävlingarna
Åren 1930 och 1931 försökte sig UMK även på jordbanetävlingar, som sedermera fick namnet speedway. Dessa tävlingar genomfördes på gamla idrottsplatsen, Ätravallen. Löparbanan användes, varför banan blev väldigt smal. Heaten kördes med två startande en på varje långsida. Ingen nämnvärd kroppskontakt och kubbning här. Dessa tävlingar lockade ca 5000 åskådare. Banan mätte 391 meter.

 

Isbanetävling
Den första istävlingen som UMK arrangerat kördes utanför Skottek den 18 mars 1928 på en 2000 meter lång rundbana i 5 varv. Klubben försökte sig även på en rakbanetävling på Åsunden, men den fick ställas in på grund av snöoväder.

Isbanetävlingarna fortsatte i början på 1950-talet på sjön Åsunden vid badplatsen Prången.

1950 den 22 januari kördes en tävling för mc och bilar. Banan mätte 400 m och kördes i 4 varv. Bilarnas bana var 1.000 meter och kördes i 10 varv. På mc-sidan var klassindelningen katalogmaskiner och racermaskiner 350 och 500 cc. Bilarna indelades i standardbilar med cylindervolym under 2 liter och över 2 liter samt sportbilar. Tävlingen genomfördes med 3 startande i varje heat. I motorcykelklasserna deltog inga UMK-förare. Däremot fanns i bilklasserna UMK-arna Ragnar Hallkvist och Edvin Hidgård som körde Volvo och Carl Jonsson, Plymouth.

1951 den 4 mars kördes en ny tävling på Prångens is, nu enbart för motorcyklar. Här deltog Bror Nyberg, Rune Johansson och Gunnar Thor från UMK. Stellan Strandh och Kurt Vinberg från Borås var tävlingens dragplåster.

Istävlingar fortsatte sedan enbart för bilar.

 

Härstorpsbacken
Efter ett nödtvunget uppehåll under kriget startade UMK sin tävlingsverksamhet med backtävling i Härstorpsbacken 1946. Flyttningen från tidigare använda Kråkebobacken hängde mycket samman med svårigheter att komma överens med markägare angående ersättning för publik och depåområde.

Premiärtävlingen blev en stor succé med närmare 6.000 åskådare i backen. På tävlingsdagen (Annandag Pingst) gick man man ur huse, cyklade, åkte bil och motorcykel ut till tävlingen. På parkeringsplatsen kunde man se bilar från så gott som hela vårt land, speciellt representerade var Stockholms- och Göteborgsbilar.

Det bjöds på verkligt god motorsport. Arrangörerna hade gallrat ut de 20 bästa åkarna i Sverige och trots att två uteblev, kunde publiken gå hem fullt belåtna med tävlingarna. Vädrets makter visade sig också från sin bästa sida. På tävlingsdagens morgon var det visserligen lite molnigt, men när tiden var inne för tävlingen, sken solen, och så var det strålande vackert under hela tävlingen. De första regndropparna föll när tävlingen var över.

Snabbast i backen blev Börje Haag, Stockholm. Han var ju vårt lands främste backspecialist och god tvåa var Ragnar Friberg, Mölnlycke. I den 500 meter långa backen skiljde endast en tiondels sekund mellan de båda. Fortsättningsvis skulle Annandag Pingst bli UMK:s speciella backdag.

Intresset för tävlingen var mycket stort året efter dvs 1947. Kanske för att Härstorpsbacken troligen var den enda i Sverige, där man kunde se från start till mål. Publiken infann sig i massor mellan 8.000 och 10.000 åskådare, som fick bevittna ett nytt backrekord.
I klassen racers 500 cc segrade Birger Berggren, Göteborg, JAP på nya backrekordet 26,3 sek. före fjolårsvinnaren Ragnar Friberg, Göteborg. I klassen racers 350 cc segrade Åke Ahlkvist, Göteborg, JAP, tid 27,4 sek. I katalogmaskinsklassen tilldrog sig det stora intresset hemmaåkarna från Ulricehamn. Gunnar Thor skötte sig med den äran och vann 350 cc-klassen på sin AJS tid 30,5 sek. I katalogmaskiner 500 cc vann fint åkande. Kurt Vinberg, Dalsjöfors. Här placerade sig övriga Ulricehamnare längre ner i listan. De var Bengt Gustavsson 5:a, Lars Molin 6:a och Åke Olsson 10:a.
Härstorpsbacken är den bästa i landet var det allmänna omdömet bland de tävlande.

Året 1949 enligt protokoll från den 2 augusti gick tävlingen med en förlust på kr 1.500:- enligt kassör H. Andersson. I samband härmed beslutades att inköpta overaller till funktionärer skulle säljas för kr 18:-/st. Dessutom uppdrogs åt kassören att till högstbjudande sälja stugan vid backen för att ordna upp ekonomin. Så blev det tydligen eftersom backtävlingarna i Härstorp fortsatte tom 1953.

 

Motorcykeltävlingar
Ulricehamns Motorklubbs premiärtävling i motocross skedde 1951 på den tillfälliga banan vid Gunnagården i Vist, där nuvarande Järnia ligger. Tävlingen missgynnades av dåligt väder och banan blev hal och svåråkt. En publik på 3000 personer hade infunnit sig. I seniorklassen deltog flera landslagsmän och segrade gjorde Lars Gustavsson, Motala före Bengt Andersson, Vetlanda.
Ulricehamns laget bestod av trion Hans Göte Dahl, Rune Johansson och Sven Ström i juniorklassen 500 cc. I lilla juniorklassen representerades UMK av Börje Samuelsson och Lars Edman. Ingen av Ulricehamnarna hade någon lyckad dag. Idel kullkörningar och motorkrångel drabbade dem på den 1000 meter långa banan. En ny tävling kördes även året därpå dvs 1952.

 

Ny motocrossbana
År 1959 började så arbetet med den nya motocrossbanan vid Kroken. Se mera därom på annan plats. Namnet Bogebanan kom till genom en namnförslagstävling som VD:s dåvarande platsredaktör "Mustafa" ordnade. Bogebanan invigdes 1962 med en moto- crosstävling den 27 maj och därmed var verksamheten igång ordentligt. För Bogebanans tillkomst är klubben Ulricehamns Kommun många tack skyldig, som välvilligt ställt mark till förfogande. På Bogebanan har under åren körts många tävlingar med hög status.

 

Motocrosserie, Ungdom och SM
På förslag av Milton Knutsson beslöts att UMK skulle deltaga i seriemotocross from 1963 i såväl 250 cc som 500 cc-klasserna. Sedan dess har UMK deltagit i serierna med något lag med varierande framgång. Under 1960 - 70-talet höll 250 cc-laget till i division I och var bland Sveriges tio bästa lag. Den främsta meriten tog klubben 1977 med seger i lag-SM 250 i Enköping. Laget bestod av Uno Palm, Kjell Thorné, Hans Kennevik, Christer Johansson, Ulf Bäckström och Christer Thorné. Lagledare Tommy Svensson. Övriga framstående placeringar i lag-SM:
1967 250 i Huskvarna 2:a 
1970 250 i Enköping 3:a 
1976 250 i Järva 4:a
1978 250 i Vimmerby 4:a

På 1980 - 90-talet har UMK varit representerade i division II tills laget sorgligt nog flyttades ner till division III 1992. 1996 lyckades laget vinna division III och upp en division. Härligt! Den bedriften svarade Tony och Roger Andersson, Stefan Pettersson, Christian Kennevik, Rickard "Putte" Johansson, Rickard Erlandsson, Daniel Wilhelmsson och Christian Christensson med Irene Andersson som lagledare för.

 

I slutet på 70-talet och början på 80-talet körde Glenn Johansson sidovagn med Ulf Bäck- ström som burkslav först och sedan Stefan Lundgren. När Ulricehamn arrangerade sidovagns-SM 1979 var UMK representerade av Glenn Johansson och Stefan Lundgren, som placerade sig som 2:a i heat 1.

 

År 1964 arrangerade UMK den första SM-deltävlingen på Bogebanan. Deltagare från UMK var Roland "Truls" Karlsson, som därmed var klubbens förste SM-förare. Roland deltog i ett flertal SM-tävlingar med goda resultat. Sedan dess har ytterligare nio SM-tävlingar körts i olika klasser. Åren för dessa är 1965, 1967, 1968, 1970, 1971,1975, 1979, 1983 och 1984.

Ur klubbens senare historia hittar vi en toppförare med både SM- och VM- meriter. Namnet är Kjell "Pigge" Thorne. "Pigge" vann SM-heat både i Älvängen 1968 och Enköping 1975. Åren 1972 och 1977 blev han totalt fyra i individuella SM 250 cc-klassen.

 

Ungdomsverksamheten startade i början av 1970-talet med "knattecross" 50 cc. I början av 1980-talet gick man över till 80 cc-cyklar. Många duktiga förare har kommit från "knatteleden". Nämnas kan Stefan Palm, son till mer meriterade UMK-föraren Uno Palm och Rickard Erlandsson som sedan tog klivet upp i Sverigeeliten.

1989 var första året för UMK:s stora ungdomstävling Sten Sturefejden. Tävlingen har körts sju år i rad och samlat massor av ungdomar och är numera en stor tävling med tradition.

 

Andra far och son relationer utöver Palms är bröderna Lars-Göran och Mikael Thor den senare duktig 125-250 förare med SM-meriter, söner till Gunnar Thor, som åkte både mc och bil på 40-50-talet med framgång och stor skicklighet. Ulf Larsson startade sin karriär på 125 cc i cross och fortsatte med bil och banracing. Ulfs far Ingemar Larsson började på samma sätt med motocross och sedermera bil.

 

Klubbens "Bästa" förare, Uno Palm
Uno Palm kan försvara ett litet eget kapitel i UMK.s historia. Uno tävlade i motocross under ca 20 år och nådde stora framgångar både nationellt och internationellt.

Tävlingsstarten skedde 1962 vid 18 års ålder. Uno började tävla i Skara MK:s serielag, tillsammans med Kjell Thorne. Uno var då medlem i UMK, som tyvärr ej hade något lag i motocross. Efter två år startade serieverksamheten i Ulricehamn och Uno bytte klubb till UMK. Framgångarna kom snabbt och 1965 blev det en andra plats i JSM.

Första heatvinsten i senior-SM kom på hemmabanan 1967. Året efter 1968 blev ett mycket lyckat år med idel 1:a och 2:a platser i alla tävlingar han ställde upp i. I SM blev placeringen 3:a totalt, och titeln Nordisk mästare i lag plockades hem.

Under åren 1968-1975 var Uno VM-förare i 250-klassen och turnerade på kontinenten. En skara supporters följde Uno på massor av tävlingar. Bästa VM-placering totalt nåddes 1972 5:a. Dessförinnan hade Uno blivit svensk mästare i 250 cc 1970.

Deltävlingen i 250 VM 1973 på Bogebanan blev stor succé för Sverige och Uno som blev 3:a inför 6000 begeistrade hemmaåskådare. Uno körde då som fabriksförare för österrikiska Puch och blev totalt 8:a i VM.

I augusti 1976 var det dags för ett nytt VM 250 på Bogebanan. Återigen blev Uno dagens man med två tredjeplaceringar och totalt 2:a i tävlingen. Svenska VM-deltävlingen i Ulricehamn var enda VM-tävlingen som Uno körde detta år.

1980 beslöt Uno att ta farväl av motocrossen med en tävling på Bogebanan den 25 augusti. Den då 36-årige Uno ville avsluta med en seger på hemmabanan. Så blev det också, 1:a i första heatet och 2:a i det andra på en mycket regntung bana.

Därefter tog en ny karriär vid. Uno blev ordförande i UMK och ledde klubben under åren 1981-1984.

 

Uno har även varit en duktig förare i andra grenar. Han var den förste Ulricehamnare som körde Novemberkåsan 1962 och 1963. Den stora endurotävlingen Gotlands Grand National har han kört sex gånger med vinst fyra gånger i motionsklassen under åren 1985 - 1993. Uno har också provat på backtävlingar med framgång bl.a. Björbobacken i Borås med seger 1979 och Dynamitloppet i Uddevalla.

 

Tävlingsverksamheten i cross upphörde ej helt. 1982-1983 trappade han ner med några tävlingar i den internationella veteranserien för 4-taktare. Och än idag så sätter han sig gärna upp på cykeln och deltager i någon veterantävling.

 

Enduro
Enduro eller som det hette tidigare tillförlitlighet startade i UMK 1982. Kenneth Johansson började tävla i enduro för klubben. Han hade tidigare kört motocross. Flera förare tillkom sedan under åren 1983 - 1984

 

Så småningom började Ulricehamns förare diskutera behovet av ett träningsområde. 1987 lämnades en ansökan in till kommunen att få nyttja ett markområde vid Karthemmet i Hössna. Efter många turer med tillstånd och överklaganden fick klubben slutligen arrendekontraktet klart 1988. 1992 fick UMK tillstånd till ännu ett träningsområde beläget vid Vist industriområde utan större problem.

 

Första individuella framgångarna fick UMK på distriktsnivå när Peter Hjalmarsson 1988 blev distriktsmästare för juniorer.

1989 arrangerades klubbens första endurotävling kallad "Postracet". Tävlingen var ett sk varvlopp med start och mål vid Bogebanan. Ca 700 förare kom till start. Året efter 1990 kördes tävlingen igen i samma form.

 

Under åren 1989 - 1990 hade UMK ca 30-talet aktiva förare i enduro. Flera av dessa deltog regelbundet i JSM och SM. År 1991 var UMK representerade med förare i VM. Då ställde Ulf "Felix" Karlsson och Peter Hjalmarsson upp i Polens och Tysklands VM-deltävlingar. Dessa två har sedan dess kört flera VM-deltävlingar med goda resultat.

 

Postracet 1991 ändrades till "riktig" enduro med specialsträckor och däremellan transportsträckor. Den längsta specialsträckan mätte ca 3 mil. Vinnare 1991 blev inte helt okände Joakim Hedendahl från Alingsås. Postracet anordnades även 1994. Dessa endurotävlingar har rönt stor uppmärksamhet både organisationsmässigt och för dess tävlingssträckningar.

Vid dags dato har klubben ca 10 aktiva förare, varav några deltager som tidigare i SM- tävlingar.

 

Enda tjej som tävlat på mc i klubben är numera enduroföraren Pia Däldebring. Hon började med motocross 1981 80 cc och fortsatte på 125 cc. Sedan blev det enduro för hela slanten. Renneslättsloppet har Pia kört 9 gånger med segrar i damklassen 1993, 1994 och 1995. Gotland Grand National körde hon 1993 och 1994 i klassen bland killar. 1995 vann hon damklassen, som var ny då.

1996 har kanske varit Pias bästa år med segrar i Renneslättsloppet och Gotland Grand Nationel. Segrarna har givetvis kommit i damklasserna. Som en bland tre tjejer ingick Pia i ett svenskt damlag i Six Days i Finland. Över 110 lag startade. Det svenska damlaget, det första i historien, placerade sig som 27:a av 45 lag som gick i mål.

1994 provade hon på Novemberkåsan men bröt. 1996 blev Pia smått historisk genom att som första tjej fullfölja Novemberkåsan i Uppsala

 

Roadracing
En drivkraft inom svensk roadracingsport, som försvann i Estoniakatastrofen, var Anders Åberg, Svemo bosatt i Tvärred. Han kom med en förfrågan om UMK kunde köra en uppvisningstävling/gaturace i stan. Detta blev starten till UMK:s roadracingsektion.

 

Tävlingen kom tillstånd den 14 juli 1988 och kördes på Hesters industriområde. Tävlingen drog en publik på ca 1.500 personer och blev en fin uppvisning i roadracing. Man körde uppvisningheat med både solo- och sidovagnscyklar. Förarfältet var hämtat ur den svenska eliten kryddat med några danskar. Ulricehamnsboende Per Bäckström deltog, men tävlade då för Linköpings MS.

Året efter, dvs 1989, fick UMK sex roadracingförare genom övergångar och ett nyväckt intresse. Per Bäckström och Anders Lilja bytte klubb till UMK. Fyra nya förare startade sin karriär då. Dessa förare bildade UMK.s roadracingsektion. Gänget tävlade flitigt åren 1989 och 1990.

 

1991 körde UMK sitt andra gaturace den 13 juli på samma bana som 1988. Svenska eliten deltog med toppförare som Christer "Cralle" Lindholm, Linköpings MS och i sidovagn Billy Gällros och P Berglund också tävlande för Linköping. Av hemmaförarna körde i 250 cc-klassen Per Bäckström och Markku Harsia. Tävlingen gick i fint väder och med en betydligt större publik än 1988.

1991 blev ett bra roadracingår för UMK. I SM 125 cc placerade sig Johan Lindwall som fyra och i samma klass körde också Peter Nilsson. Joakim Dickhoff körde i klassen Super Street och blev femma i SM. Markku Harsia deltog även i den klassen. I 250 cc körde Per Bäckström till sig en femte plats också i SM. Kim Lesser deltog i samma klass.

 

Säsongen 1992 blev året UMK fick en svensk mästare i roadracing. I 125 cc-klassen segrade Johan Lindwall, UMK, en stor överraskning och årets "rockie" i roadracing kretsar. Johan körde en Honda snabbt och elegant med banrekord i Linköping bl.a. Samma år blev Per Bäckström bronsmedaljör i 250 cc-SM. Bra gjort av dessa UMK-are.

Därefter har UMK:s förare trappat ner och sporadiskt deltagit i roadracingtävlingar.

 

Gräsbanetävling

Åren 1993 och 1994 försökte sig UMK på att etablera sig som en av få gräsbanearrangörer. En åker på Staberg i Timmele lånades och en bana gjordes i ordning. Banan blev 410 meter lång och i trekant. Skyddsstaket hyrdes från Skövde och med mycket arbete från klubbens medlemmar var allt klart.

Detta blev den enda gräsbanetävling, som kördes i Sverige året 1993. Anledning härtill, sporten är liten i Sverige, förarna få och arrangörerna nästan obefintliga. Tävlingen innehöll förutom solocyklar även sidovagnsekipage med förare från Sverige, Norge och Danmark. Tävlingen döptes till Bogesundsloppet.

I soloklassen segrade Stefan Hedström från Folkare MK i Avesta med dansken Jens Henry Nielsen som tvåa. I sidovagnsklassen segrade ett norskt par med Kurt Lunde som förare och Magnus Gundersen som burkslav. Tävlingen sågs av ca 500 personer i regnväder. Publiksiffran blev en besvikelse för UMK som arrangör och renderade klubben en ekonomisk förlust.

Året efter kördes en ny tävling i akt och mening att reparera ekonomin och locka mer publik. En trenationslandskamp kördes mellan Sverige, Norge och Finland. I strålande fint väder kom återigen ca 500 personer, som fick se tuffa heat med en hel del dramatik. Fjolårsförlusten reparerades pga sponsorer. Sverige segrade med 71 poäng före Norge och Finland. Individuellt var Stefan Hedström bäst igen och vann den avslutande finalen Järniatrofén.

Svårt med ekonomin för tävlingen, mycket arbete och svagt publikintresse gjorde att UMK tills vidare har lagt gräsbaneverksamheten på hyllan.

 

 

 

Uppdaterad: 24 MAR 2010 22:31
Skribent: Christina Hjertén-Klemetz

"Stöd Ulricehamns Motorklubb -

handla genom Sponsorhuset.

Läs mera  här!"

 SISU_Webb_Banner_170X170_samverkan

Klicka här så kan du läsa om Vårens utbildningar från SISU

 

18380_mynt_USB-2

Postadress:
Ulricehamns MK
Kroken Timmele 260
52390 Ulricehamn

Kontakt:
Tel: +4632116590
E-post: This is a mailto link

Se all info